Koncepcja pracy Katolickiego Przedszkola Niepublicznego „OCHRONKA” im. bł. E. Bojanowskiego w Kędzierzynie – Koźlu
Nasze Katolickie Przedszkole służy dziecku i jego rodzinie, uczy życia opartego na fundamencie wiary, wprowadza w świat kultury i wartości chrześcijańskich. Przyjmując dziecko do naszego Przedszkola przyjmujemy całą jego rodzinę. Zgromadzenie Sióstr Służebniczek wraz z dziećmi i rodzicami tworzymy atmosferę DOMU, w którym panuje pokój, miłość, zaufanie. Zaangażowanie rodziców w życie przedszkola , wspólna wymiana doświadczeń, bogactwo form współpracy, służy dobru dziecka i jego rodziny.
Koncepcja pracy przedszkola nastawiona jest na szeroko rozumiany rozwój dziecka, tak, aby poznało radość płynącą z zabawy, nauczyło się nawiązywać relacje z innymi dziećmi, z przyjemnością odkrywało i rozumiało otaczający go świat, nauczyło się samodzielności i poznało nowe doświadczenia w odkrywaniu i poznawaniu Boga w otaczającym je świecie.
„Wychowanie nie powinno dokonywać się w oderwaniu od rodziny”
bł. Edmund Bojanowski
Wizja Przedszkola
Urzeczywistnienie wartości, w tym głównie budowanie chrześcijańskiego systemu wartości poprzez przekazywanie ich w procesie integralnego wychowania dziecka, w zachowywaniu tradycji i wsparciu rodziny dla moralnego odradzania i zachowania tożsamości narodowej.
Misja Przedszkola
- Integralne wychowanie dzieci w wieku przedszkolnym w odniesieniu do chrześcijańskiej hierarchii wartości z uwzględnieniem możliwości i potrzeb miejsca i czasu.
- Nauczanie oraz kształcenie umiejętności istotnych dla wychowania osobowości ukierunkowanych na wartości wyższe – prawda, dobro, piękno, zatroskanych o dobro wspólne i gotowych podjąć wysiłek odpowiedzialności za siebie i innych bazując na konkretnych ideałach i wzorach osobowych czerpanych z Biblii, historii, tradycji i współczesności.
- Współpraca z rodziną w procesie wychowania dziecka oraz wsparcie rodziców w pełnieniu ich funkcji opiekuńczych i wychowawczych.
- Propagowanie wartości społecznych, moralnych, religijnych, narodowych, rodzinnych i kulturowych w środowisku i wdrażanie do ich urzeczywistnienia.
- Współpraca ochronki z innymi instytucjami i organizacjami.
INFORMACJA O NASZEJ PLACÓWCE
Nasze przedszkole – Katolickie Przedszkole Niepubliczne „ Ochronka” im bł. E. Bojanowskiego
w Kędzierzynie – Koźlu, ul Kozielska29 funkcjonuje w budynku będącym własnością Zgromadzenia Sióstr Służebniczek NMP NP.
Przedszkole potocznie zwane jest OCHRONKĄ.
Organem prowadzącym jest Zgromadzenie Sióstr Służebniczek NMP NP z siedzibą w Leśnicy Op.
ul Klasztorna 2
Przedszkole nasze jest przedszkolem katolickim nastawionym na wychowanie w duchu wartości i zasad przekazywanych przez Kościół katolicki. Podstawą realizowanego procesu wychowawczo-dydaktycznego jest odniesienie się do Podstawy programowej wychowania przedszkolnego i koncepcji pedagogicznej bł. Edmunda Bojanowskiego
Koncepcja pedagogiczna bł. Edmunda Bojanowskiego oparta jest na wartościach chrześcijańskich, uwzględniając indywidualne potrzeby i możliwości rozwojowe małego dziecka. Uważał on, że najważniejszym celem wychowania jest, „ Aby człowiek stał się obrazem i podobieństwem Boga na ziemi”, dlatego też w tym kierunku zmierzały jego metody wychowawcze i cały program. Aby człowiek mógł ten cel osiągnąć najpierw musi być umiejętnie, stopniowo przygotowany poprzez rozwój wrodzonych zadatków i wprowadzony w świat wartości poprzez wychowanie, by z czasem sam przyjął odpowiedzialność za swój rozwój. Dla Bojanowskiego wychowanie, to proces kształtowania osobowości wychowanków poprzez wprowadzenie ich w świat wartości religijnych, moralnych, społecznych i kulturalnych.
PERSONEL I BAZA PRZEDSZKOLA
Personel przedszkola:
• Przedszkole posiada wykwalifikowaną, kompetentną, zaangażowaną i odpowiedzialną kadrę
pedagogiczną, która dba o swój rozwój zawodowy poprzez udział w różnych formach
doskonalenia, studiowanie literatury pedagogicznej, poszukiwanie ciągle nowych rozwiązań
edukacyjnych i wychowawczo – opiekuńczych.
• Kadra Pedagogiczna jest wspierana przez personel obsługi.
• W przedszkolu jest przeprowadzana przez nauczyciela i logopedę, diagnoza gotowości szkolnej oraz diagnozy dla dzieci z zaburzeniami mowy.
Baza:
• Przedszkole nasze mieści się na parterze budynku jednorodzinnego będącego Domem Zakonnym Sióstr Służebniczek, które są właścicielem budynku.
Placówka posiada:
- 3 sale dydaktyczne (wyposażonych w atestowane, nowoczesne meble dostosowane do wzrostu dzieci, kąciki zabaw oraz zabawki umożliwiające wszechstronny rozwój i integrację dzieci.
- jadalnię dla wszystkich dzieci,
- gabinet logopedy,
- ogród przedszkolny- bogaty w różnorodne kwiaty, krzewy i drzewa (wyposażony w przyrządy do ćwiczeń i zabaw na świeżym powietrzu),
- plac zabaw z urozmaiconym, nowoczesnym sprzętem rekreacyjnym, ciągle modernizowanym.
- zaplecze kuchenne, sanitarne i administracyjne.
• Rozkład i urządzenie poszczególnych pomieszczeń pozwala na dobre zorganizowanie pracy
dydaktyczno- wychowawczo-opiekuńczej.
• Wszystkie środki dydaktyczne, materiały, przybory i narzędzia do zajęć i zabaw umieszczone są
w określonych, łatwo dostępnych miejscach.
• Materiały dydaktyczne zostały przygotowane zgodnie z określonymi regułami: stopniowanie
trudności, przechodzenie od materiału konkretnego do bardziej abstrakcyjnego, wyzwalanie
różnych form aktywności, kontrola błędów umożliwiająca samodzielne poszukiwanie rozwiązań,
itd.
• Przedszkole do pełniejszej formacji religijnej dzieci korzysta z kaplicy domu zakonnego.
• Teren przedszkola jest w całości ogrodzony.
• Placówka stwarza możliwości uczęszczania do niej dzieci niepełnosprawnych, dzieci ze
specjalnymi potrzebami żywieniowymi.
STOSOWANE ZASADY WYCHOWANIA:
Główna strategią oddziaływań wychowawczych, a w naszej pracy z dziećmi jest strategia świadectwa, która polega na wywołaniu u wychowanków mechanizmu identyfikacji z nauczycielem tzw. personalny symbol wartości. Dzięki tej strategii zwłaszcza Siostry, nauczycielki i wychowawczynie pomagają dziecku w nabywaniu i urzeczywistnieniu takich samych wartości. Zachodzi to nie tyle przez proces poznania lub przedstawiania wartości, lecz przez ukazywanie życia zgodnego z deklarowanymi wartościami. W Biblii, historii, literaturze i codziennym życiu w umiejętny sposób odnajdujemy zasady i wzory osobowe, tak ważne w wychowaniu.
Zgodnie z koncepcją bł. Edmunda Bojanowskiego w naszej Ochronce:
„Najwyższym celem wychowania jest, aby człowiek stał się obrazem i podobieństwem Boga na ziemi„.
W realizacji tego celu stosujemy w ochronce odpowiednie zasady wychowania, do których należą:
• Zasada świadomego i celowego organizowania przez wychowawczynię sytuacji wychowawczych
oraz wykorzystanie dla celów wychowawczych codziennych wydarzeń i sytuacji życiowych.
• Zasada integracji praw i potrzeb związanych z rozwojem dziecka, jego naturą i rozwijanie ich
zgodnie z celem wychowania.
• Zasada dbałości o harmonijny rozwój, w którym każda sfera jest jednakowo ważna.
Działania wychowawcze w sposób integralny są ukierunkowane na wszystkie sfery rozwoju
dziecka.
• Zasada wykorzystania ważnej roli spuścizny kulturalnej, jako środka wychowawczego.
Odwołanie się do polskiej tradycji i kultury wpisuje się w konkretne uwarunkowania
i prowadzenie do wychowywania we wspólnocie kościelnej, kulturowej, narodowej, dokonując
wszczepienia w problematykę czasu, w jakim żyje człowiek.
• Zasada budowania wspólnoty osób.
• Zasada pielęgnowania tzw. rytuału ochronki (obrzędowość, zwyczaje związane z przeżywaniem
pór dnia, dni tygodnia i pór roku), przybliżającego określone ideały i wartości.
• Zwraca się w niej uwagę na duchowość, na transcendencję, na egzystencję człowieka wypełnioną
wartościami; podkreśla się problem odpowiedzialności, poczucia obowiązku i godności osoby
ludzkiej.
• Zasada integracji wartości kulturalnych z wartościami życia, co powinno zachodzić także na
etapie życia wspólnotowego poprzez autentyczne relacje osobowe wychowanków
z nauczycielkami.
• Zasada współdziałania ochronki z rodziną i środowiskiem w procesie integralnego wychowania
dziecka.
ZASADY WSPÓŁPRACY Z RODZINĄ
Współpraca przedszkola z rodziną, która jest dla dziecka naturalnym środowiskiem wychowawczym, w przekazie systemu norm i wartości, integralnym rozwoju i wychowaniu dziecka oparta jest na następujących zasadach:
• Zasada jasnego informowania rodziców o specyfice wychowania w ochronce, zasadach
współpracy z rodziną oraz konsekwentnego ich przestrzegania dla osiągnięcia celu wychowania
w ochronce;
• Zasada pierwszeństwa prawa rodziców do wychowania dzieci (mowa o prawie naturalnym)
z uwzględnieniem ich praw rodzicielskich, także w związku z planowaniem działań
wychowawczych w ochronce;
• Zasada pomocniczości polegająca na służbie rodzinie i niesieniu jej pomocy w wychowaniu
dziecka;
• Zasada indywidualnego podejścia do dziecka i jego rozwoju oraz rozwoju wspólnoty osób.
Podkreśla się respekt wobec tajemnicy dziecka, a uwzględniając wychowanka, jako pierwszy
faktor wychowania, jego wartość, jako osoby;
• Zasada indywidualnego podejścia do potrzeb, możliwości i problemów rodziny;
• Zasada współpracy podmiotowej – wypracowywanie wspólnego stanowiska nauczycielki
i rodziców wobec dziecka i współdziałanie w procesie jego integralnego wychowania;
• Zasada rzetelnego i dyskretnego informowania rodziców o postępach dziecka, jego problemach
i potrzebach dostrzeganych w trakcie realizacji zadań poprzez rozmowy indywidualne,
konsultacje, kąciki dla rodziców, przedstawienie rodzicom podczas rozmów wyników obserwacji
i diagnozy dwa razy do roku, spotkania ze specjalistami i respektowaniu postanowień
specjalistów odnośnie dziecka.
SPOSOBY INFORMOWANIA RODZICÓW O POSTĘPACH EDUKACYJNYCH DZIECI:
• Nauczyciele na początku roku szkolnego informują rodziców o wymaganiach edukacyjnych
wynikających z realizowanego przez siebie programu nauczania i wychowania.
• Nauczyciele zobowiązani są do gromadzenia informacji o dziecku i dokumentowania jego
rozwoju w sposób przyjęty w przedszkolu.
• Informacje o dziecku zawarte są w arkuszach obserwacyjnych, diagnostycznych, innych
dokumentach zbieranych przez nauczycieli.
• Rodzice o postępach edukacyjnych swoich dzieci dowiadują się na zebraniach ogólnych,
w trakcie indywidualnych rozmów podejmowanych z inicjatywy nauczyciela lub rodzica.
• Na życzenie rodzica nauczyciel może napisać opinię o aktualnym stanie rozwoju dziecka.
• Informację o stanie rozwoju dziecka rodzice otrzymują dwa razy w roku po przeprowadzeniu
diagnozy wstępnej i końcowej.
MODEL ABSOLWENTA
Wychowanie dziecka w naszym przedszkolu, zmierza do ukształtowania wychowanka otwartego na dalszy rozwój i zdolnego w przyszłości do:
• Akceptacji siebie i swojej życiowej sytuacji, co będzie dla niego inspiracją do odpowiedzialności
za własny rozwój (fizyczny, umysłowy i obyczajowy), zmierzający do pełni człowieczeństwa
oraz do twórczego przekształcania rzeczywistości, w jakiej żyje.
• W kształtowaniu swych życiowych postaw jest otwarty na odnoszenie się do wzorców
osobowych: biblijnych, świętych, postaci historycznych, osób znaczących.
• Podejmowania i kształtowania odpowiedzialnych relacji osobowych z ludźmi i z Bogiem
w postawie świadomej i ufnej zależności od Boga, wolności, odpowiedzialności i wrażliwości na
potrzeby i problemy drugiego człowieka oraz ofiarnej służby wobec młodszych, słabszych,
chorych, starszych i ubogich.
• Wdzięczności wobec Boga i ludzi, pielęgnowania i rozwijania dobra w sobie, z wiarą i nadzieją
przeżywając sukcesy życiowe oraz w sposób twórczy pokonując trudności i kryzysy.
• Oceny swojego postępowania i zmiany niewłaściwych postaw i zachowań, podejmowania
trudnych i odpowiedzialnych decyzji zdecydowanie opowiadając się po stronie dobra i
świadomie rezygnując z tego, co złe.
• Otwartości na poznawanie historii, tradycji, kultury narodu, rozwijanie ducha patriotyzmu
zachowując tradycje i obyczaje rodzinne, narodowe i religijne.
• Wrażliwości na piękno natury, którą szanuje, pielęgnuje i ochrania oraz zatroskania o znajomość
i rozwój kultury.
• Doceniania wartości i godności życia swojego i innych, dbania o rozwój duchowy, psychiczny
i fizyczny w odniesieniu do perspektywy doczesnej i nadprzyrodzonej.
• Podjęcia w przyszłości właściwych ról życiowych, obowiązków związanych z nauką, pracą,
życiem w rodzinie, społeczeństwie i służenia mu odpowiednio, stosując wiedzę i umiejętności
w konkretnych dziedzinach i sytuacjach życia.
SPOSOBY WSPÓŁPRACY ZE ŚRODOWISKIEM LOKALNYM:
• Podtrzymywanie tradycji organizowania imprez o charakterze otwartym dla społeczności
lokalnej.
• Współpraca z Poradnią Psychologiczno-Pedagogiczną, władzami samorządowymi, Miejskim
Ośrodkiem Pomocy Społecznej, Policją, Strażą Pożarną, Biblioteką Miejską, Kędzierzyńskim
Domem Kultury, Domem Dziennego Pobytu itp.
• Współpraca z przedszkolami i szkołami: uczestniczenie w przeglądach, konkursach, festiwalach,
badanie losów absolwentów
• Włączanie się w organizowane na terenie miasta przedsięwzięcia kulturalne, oraz udział
w niektórych programach o charakterze lokalnym i ogólnokrajowym.
CELE WSPÓŁPRACY ZE ŚRODOWISKIEM LOKALNYM
• Rozbudzanie zainteresowań i rozwijanie zdolności dzieci,
• Satysfakcja z wykonanej pracy w postaci podziękowań, wyróżnień ,nagród,
• Kształtowanie postaw społecznie pożądanych,
• Kształtowanie nawyku dbania o bezpieczeństwo swoje i innych dzieci,
• Urozmaicenie pracy dydaktycznej, wychowawczej, opiekuńczej,
• Poszerzenie kontaktów zawodowych, które mogą zaowocować dalszą współpracą na rzecz dzieci
i placówki.
PROMOCJA PLACÓWKI
• Prezentowanie życzliwej postawy wobec klientów przedszkola;
• Dbałość o dobrą opinię placówki w środowisku lokalnym;
• Popularyzowanie katolickiego wychowania przedszkolnego;
• Prowadzenie kroniki przedszkola, albumu ze zdjęciami wydarzeń przedszkolnych ;
• Organizacja uroczystości z udziałem zaproszonych gości;
• Zabieganie o notatki w prasie;
• Dbałość o estetykę otoczenia wewnątrz i na zewnątrz budynku;
• Upowszechnianie informacji o przedszkolu.
• Współpraca ze środowiskiem.